SOUND ART INKUBATOR 2015
grupna izložba i performansi
ponedjeljak 26.10. – četvrtak 29.10.2015.
otvorenje izložbe: ponedjeljak, 26.10.2015. u 20:00 h @ velika & mala dvorana Pogona Jedinstvo
Izložba ostaje otvorena od 27. do 29. listopada od 17:00 h do 20:30 h.
upad: 0 kn
Treći izdanje Sound Art Inkubatora, produkcijskog projekta zagrebačke Galerije Močvara, nastavlja s podupiranjem i promoviranjem mladih i neafirmiranih umjetnika koji na različite kre...više
SOUND ART INKUBATOR 2015
grupna izložba i performansi
ponedjeljak 26.10. – četvrtak 29.10.2015.
otvorenje izložbe: ponedjeljak, 26.10.2015. u 20:00 h @ velika & mala dvorana Pogona Jedinstvo
Izložba ostaje otvorena od 27. do 29. listopada od 17:00 h do 20:30 h.
upad: 0 kn
Treći izdanje Sound Art Inkubatora, produkcijskog projekta zagrebačke Galerije Močvara, nastavlja s podupiranjem i promoviranjem mladih i neafirmiranih umjetnika koji na različite kreativne načine istražuju zvuk kao sredstvo umjetničkog izražavanja. Od svojih početaka 2012./2013. godine, Inkubator je usredotočen na domaće mlade umjetnike, a potpora se naročito nastoji pružiti studentima hrvatskih likovnih i umjetničkih akademija. Produkcija i prezentacija radova pritom nisu same sebi svrhom: projektom se mladim autorima nastoji dati motivacija i konkretan poticaj za daljnje bavljenje zvukom kao medijem, i to u hibridnom kontekstu. U samo dvije godine postojanja projekta, kroz Inkubator je prošlo petnaestak mladih umjetnika i kreativaca iz Hrvatske, a u 2015. projekt po prvi puta poprima i regionalni karakter putem gostovanja mladih umjetnika i studenata iz Srbije. Regionalizacija i do sada brojnošću najveća grupna prezentacija novih produkcija rezultat je i dobrog odaziva na natječajni poziv: natječaj za Sound Art Inkubator 2015. donio je konceptualno zrele, razrađene i komunikativne radove koji zvuku pristupaju transmedijski i kroz prizmu interdisciplinarnog istraživanja, što se također pokazuje kao jedan od osnovnih (i možda najintrigantnijih) smjerova razvoja mlade hrvatske umjetničke scene. U 2015. u sklopu Inkubatora s osam autorskih projekata – interaktivnih instalacija, performansa i ambijenata – predstavlja se čak 13 umjetnica i umjetnika: Tamara Bilankov, Noel Šuran, Mladen Tomić, Vitar Drinković, Sanjin Vinković, Dražen Hižak, Bogdan Stefanović, Danilo Crnogorac, Milica Šolajić, Igor Andrić, Nemanja Blagojević, Ljubica Letinić i Lana Deban. Od ozvučivanja vlastitih unutarnjih organa do zvučnih reminiscencija na intimnu obiteljsku prošlost u razdoblju kasnog socijalizma, Inkubator u veliku i malu dvoranu Pogona Jedinstvo još jednom dovodi autore koji predstavljaju budućnost suvremene umjetnosti na ovim prostorima – budućnost koja će, izgleda, biti veoma intrigantna i uzbudljiva.
TAMARA BILANKOV: Buka iz arhiva Papandopulove
TAMARA BILANKOV (Split, 1988.), diplomirala je Film i video na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Magistrirala je Animirani film i nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a trenutno je na diplomskom studiju komparativne književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Radi i djeluje unutar umjetničkog kolektiva Sf Ljubavnice. Izlagala je na mnogim hrvatskim i internacionalnim filmskim te umjetničkim festivalima, samostalno i u kolektivu. Unutar svojih radova iscrpljuje različite egzistencijalne teme, najčešće kroz medij tijela, i u tom smjeru nastavlja razvijati svoj rad.
http://tamarabilankov.tumblr.com/ | tamara.bilankov@gmail.com
Buka iz arhiva Papandopulove, rad koji tematizira životnu priču umjetnice i njene uže obitelji kao sliku socijalizma u užem smislu koja se mijenja kako se mijenjaju i društveno-političke snage u državi. Umjetnica je odrasla u neboderu ulice Borisa Papandopula 13 u Splitu, gdje i danas živi njena obitelj. Stan u neboderu je dobila njena baka Jelica u vrijeme socijalizma. Baka Jelica nema završenu ni osnovnu školu, ali vrijedno je radila kao čistačica i nakon nekoliko godina rada „u prošlom sistemu“, dobila je stan. Unutar te stambene zgrade većinom žive ljudi koji su stanove dobili na isti takav način.
MLADEN TOMIĆ: XX
MLADEN TOMIĆ (Zavidovići, BiH, 1988.), upisao studij na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu 2010. godine, smjer zrakoplovstva. Od 2014. radi za KONTEJNER, a slobodno vrijeme provodi slažući strojeve od odbačenih i pokvarenih uređaja. Živi i radi u Zagrebu.
grmlje@gmail.com
XX, audiovizualna instalacija koja istražuje vezu između slike i zvuka. Inspirirana 8-bitnom glazbom i low-tech uređajima, pomoću elektroničkih sklopova i elektromehaničkih uređaja istražuje nove modele moderne glazbene produkcije. Sustav očišćen od svih kompleksnih matematičkih operacija, koje se danas koriste za produkciju zvuka, jednostavnim elektroničkim sklopovljem, od razdjelnika napona do mosnog spoja, generira zvuk zamišljenog valnog oblika. Interaktivnost instalacije omogućuje posjetiteljima da valne oblike nacrtaju na sučelju, a elektromehanički uređaj pretvara vizualnu reprezentaciju vala u mehanički val, odnosno zvuk.
SANJIN VINKOVIĆ & DRAŽEN HIŽAK: Oktava
SANJIN VINKOVIĆ (Zagreb, 1988.), na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomirao 2013. godine te stekao akademski naziv magistar kiparstva. Od 2012. godine aktivno sudjeluje na skupnim izložbama te se dva puta predstavio samostalnim izlaganjem. Također je sudjelovao na kiparskim radionicama i likovnoj rezidenciji u Belgiji.
sanjinvinkovic@gmail.com
DRAŽEN HIŽAK (Varaždin, 1989.), završio studij elektrotehnike na Veleučilištu u Varaždinu te se bavi glazbom zadnjih sedam godina. Nakon završetka studija došao je u Zagreb gdje se počeo baviti izradom stompbox efekata i izradom elektronike za umjetničke instalacije. Sa Sanjinom Vikovićem surađivao je na radovima Oktava, Zvono Lopova i Prestige.
drazen.hizak@gmail.com
Oktava, interaktivna zvučna instalacija koji je nastala suradnjom kipara i elektrotehničara. Ideja rada je odmicanje od klasičnoga načina sviranja svima poznatih glazbenih instrumenata u želji da se prikaže drukčiji pristup u stvaranju melodije. Četverokutne minimalističke forme predstavljaju tipke na kojima se, dodirom na metalnu podlogu, može odsvirati jedna ljestvica oktave, dok je kružna forma u službi promjene instrumenta. Minimalističke forme koje se od manjih četverokuta udaljuju i povećavaju jedna od druge su nastale kao pojednostavljeni prikaz širenja akustičnoga vala. Instalacija za cilj ima interakciju s publikom. Od jedne osobe koja ima mogućnost svirati ton po ton kretanjem od četverokuta do četverokuta, pa do suradnje nekoliko ljudi koji simultanim pritiskanjem više tonova dobivaju akord.
BOGDAN STEFANOVIĆ: Frekvencijska komora
BOGDAN STEFANOVIĆ (Jagodina, Srbija, 1993.), poslije završene treće godine Umjetničke škole u Nišu upisuje Akademiju umetnosti u Nišu u klasi prof. Katarine Đorđević, i istovremeno polaže prvu godinu fakulteta i četvrtu godinu srednje škole. Na prvoj godini kao i na završnoj godini osnovnih akademskih studija dobio je nagradu za najbolji crtež fakulteta. Tijekom umjetničkog razvijanja prošao je od klasičnog crtanja do video radova. Na kraju četvrte godine počinje s istraživanjem kvantne fizike i tada kreće u dublje promišljanje osnovnih događanja koja nas okružuju.
small.reggae.roots@gmail.com
Frekvencijska komora, instalacija koja se temelji na audio prikazima frekvenci kao nečeg što čini gotovo sve oko nas. Frekvencije zvuka variraju u odnosu na kretanje ljudi u prostoriji. Sama ta interakcija stvara jedan intimni odnos između ljudi i zvučnih valova koji dalje širi uvid i shvaćanje načina na kojeg funkcioniraju stvari oko nas, a koji nam otkriva da je što možemo vidjeti i čuti samo djelić tih dešavanja.
NOEL ŠURAN: Fonomad
NOEL ŠURAN (Pula, 1986.), završio Akademiju primijenjenih umjetnosti u Rijeci 2011. godine, a trenutno završava poslijediplomski doktorski studij kulturne antropologije i etnologije u Zagrebu. U njegovom umjetničkom radu evidentan je antropološki kontekst. Dugi niz godina bavi se nematerijalnom kulturom, posebice tradicijskom glazbom. Uključen je u nekoliko domaćih i međunarodnih znanstvenih i umjetničkih projekata.
noel.suran@gmail.com
Fonomad, još jedna umjetnikova kreativna potraga za zvukom neinstrumenata i ready made glazbala vođena mišlju da glazbu može izvoditi svatko, bez potrebe za skupim glazbalima. U tradicijskom kontekstu to je bila nužnost (jer novaca za glazbala nije bilo) koja je rezultirala kreativnošću. Muziciranje na „ne-instrumentima“ – alatima, priboru za jelo, dječjim igračkama – povratak je jednostavnosti, komunikativnosti i nepretencioznosti u kojemu se naglašava važnost nematerijalne kulture, a podjele poput one između tradicionalne i suvremene glazbe postaju izlišne. Improvizacija jasno određuje konture, provodi smisao i pripovijeda priču, a koncertna izvedba u realnom vremenu uvećana je na platnu što performans čini dodatno atraktivnim. Umjesto neurednih (ili preurednih) arhitektonika, Šuran iskustveno uvodi u iznenađujuće topao, bliski, motivirajući i ukrotivi doživljaj.
DANILO CRNOGORAC, MILICA ŠOLAJIĆ, IGOR ANDRIĆ & NEMANJA BLAGOJEVIĆ: Zvuk oka
DANILO CRNOGORAC (Kragujevac, Srbija, 1990.), diplomirani dramski i audiovizualni umjetnik, studira snimanje i dizajn zvuka na Fakultetu dramskih umjetnosti u Beogradu. Prvu zvučnu instalaciju predstavio u okviru Black Box projekta na Mikser festivalu 2015. godine. Kao dizajner zvuka i snimatelj radio na velikom broju igranih i dokumentarnih filmova, reklama i reportaža. Bavi se i produkcijom elektroničke glazbe, a do sada je producirao preko 80 digitalnih izdanja.
danilocrni@yahoo.com
NEMANJA BLAGOJEVIĆ (Kruševac, Srbija, 1990.), student diplomskog studija na Fakultetu primenjenih umetnosti, Odsjek za grafički dizajn u Beogradu. Sudjelovao je na nekoliko izložbi studentskog plakata i dobitnik je prve nagrade na natječaju za neslužbeni redizajn zaštitnog znaka Playstation 4.
nemanjab604@gmail.com
IGOR ANDRIĆ, (Pančevo, Srbija), završio diplomski studij na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, smjer fotografija. Izlagao na grupnim izložbama u zemlji i inozemstvu, i na samostalnoj izložbi u Pančevu. Član kandidat je ULUPUDS-a, član je Foto saveza Srbije, kao i član Mense Srbije. Bavi se umjetničkom i studijskom fotografijom, kao i digitalnom grafikom.
igorandric@photographer.net
MILICA ŠOLAJIĆ (Kotor, 1990.), nakon završenih osnovnih studija na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, smjer fotografija, upisuje diplomski studij. Dobitnica je više nagrada iz područja fotografije, a sudjelovala je na više od 30 kolektivnih izložbi u zemlji i inozemstvu, te je imala i tri samostalne izložbe. Najznačajnije sudjelovanje je bilo na Svjetskom bijenalu studentske fotografije u Novom Sadu 2013. godine, gdje je osvojila drugu nagradu, te sudjelovanje na Svjetskom bijenalu u Houstonu, SAD, gdje joj je fotografija odabrana za kolekciju UHCL Gallery of Art.
milica.solajic@gmail.com
Zvuk oka, umjetnički projekt nastao suradnjom Danila Crnogorca (dizajn zvuka), Milice Šolajić (fotografija), Igora Andrić (fotografija) i Nemanje Blagojevića (grafički dizajn). Šarenica oka jedinstvena je kod svake osobe, poput otiska prsta, a transformacijom
linija šara iz kružnog u horizontalni oblik i njihovim pretvaranjem u formu vala dobivamo i ''zvuk oka'' koji je također jedinstven, unikatan za svakog od nas. Eksperiment i instalacija obuhvaća fotografije očiju načinjene makro-objektivima i prikazivanje postupka dobivanja zvuka, kao i mogućnost njegove reprodukcije. Cilj projekta je pokazati da se korištenjem jednog osjetila mogu saznati karakteristike drugog – u ovom slučaju sluha i vida. No nije moguće čuti vid, već oči: audio zapis svake osobe traje 20 sekundi, a posjetioci izložbe slušajući zvuk prepoznaju linije šarenice oka i te ih mentalno povezuju. Promjena linija utiče na amplitudu i razinu zvuka, dok se za generiranje koristi sinusoida – osnovna valna forma bez dodatnih harmonika.
VITAR DRINKOVIĆ: Komunikacija vibracijom tijela
VITAR DRINKOVIĆ (Zagreb, 1983.), završio kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2008. godine, a 2014. diplomirao je na Odsjeku za nove medije na istom fakultetu. Trenutno se bavi istraživanjem stvaranja uvjeta za promjenu percepcije. Koristeći se raznim napravama, izumima i instalacijama kao posrednicima u komunikaciji, Drinković stvara novi kontekst za osjetilnu spoznaju svakodnevnice. Izlagao je samostalno i na skupnim izložbama u Hrvatskoj, Njemačkoj, Nizozemskoj, Bugarskoj, Austriji, Češkoj, Ujedinjenom Kraljevstvu i Sjedinjenim Američkim Državama. Autor je pet skulptura u javnom prostoru.
http://vitardrinkovic.blogspot.hr/ | vitardrinkovic@gmail.com
Komunikacija vibracijom tijela, interaktivna instalacija koja se sastoji od četiri električna kontaktna stetoskopa koji hvataju vibracije tijela te ih projiciraju kroz zvučnike u prostor u realnom vremenu. Do četiri osobe mogu koristiti instalaciju istovremeno. Osoba prisloni stetoskop preko odjeće uz svoje tijelo, na području srca, pritisne prekidač na stetoskopu te čuje glasno svoje otkucaje u prostoru.
LANA DEBAN & LJUBICA LETINIĆ: 1956.
LANA DEBAN (1979.), profesionalni tonmajstor Hrvatskoga radija od 2003. Godine 2002. diplomirala je na Tufts University, a godinu dana kasnije na School of the Museum of Fine Arts u Bostonu, smjer audija i videa. U studenom 2007. završila je SAE Institute i stekla Audio Engineering diplomu. Pri Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu osmislila je i predavala kolegij Umijeće izražavanja zvukom. Na Trećem programu Hrvatskoga radija uređivala je emisiju Transonica posvećenu dokumentarnim zvučnim formama. Svoje audio i video radove izlagala je na nekoliko internacionalnih izložbi.
lana_gospodnetic@yahoo.com
LJUBICA LETINIĆ (1974.), diplomirala političke znanosti na Sveučilištu u Zagrebu. Od 1993. objavljuje u elektronskim i tiskanim medijima u Hrvatskoj. Od 2008. radi dokumentarne i akustičko-eksperimentalne cikluse za Treći program radija.
soundfragile@gmail.com
1956., svjetlosno zvučna instalacija. Ivo Kulišić, Željko Marijan, Jozo Jonjić, Ante Sutlović, Zoran Sutlović, Veljko Sutlović i Ivica Strgačić bježali su 1956. gajetom u Italiju. Nisu uspjeli. Zna se tek da su se u noći s utorka na srijedu, 31. siječnja na 1. veljače, iz Velog Iža zaputili prema sjevernom rtu Dugog otoka. Okolnosti njihovog stradavanja nisu nikada razjašnjene.
IMPRESUM
Galerija Močvara, listopad 2015.
www.mochvara.hr/galerija-mochvara, www.kontejner.org
galerija@mochvara.hr, kontejner@kontejner.org
organizatori: Udruženje za razvoj kulture “URK” + Klub Močvara & KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse
kustosice Galerije Močvara: KONTEJNER | Ena Hodžić & Tereza Teklić
tehnički tim: Andrija Santro, Matija Jelić & Hrvoje Horvat
dizajn: Ruta
odnosi s javnošću: Jelena Matičić & Danijel Badanjak
medijski partneri: H-alter, Kulturpunkt, Radio Student
projekt podržava: Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Zagreb, Zaklada “Kultura nova”